میهمانان کوچک، ضیافتی بزرگ
درسهای ماه مبارک برای دانش آموزان
میهمانان کوچک، ضیافتی بزرگ
سر سفره افطار که مینشیند، صدای الله اکبر اذان از تلویزیون در فضای کوچک اتاق میپیچد. دانهای خرما از میان سفره برمی دارد، هنوز خرما را به دهان نگذاشته که پدر هدیهای را جلوی چشمانش میگذارد و میگوید: «قبول باشه زینب جان.» حسی بند بند وجود زینب را فرا میگیرد، احساس میکند که با گرفتن اولین روزه عمرش بزرگ شده است. بزرگ مثل مادر، مثل مادربزرگ اما…اما…
اما فکری چون برق از ذهنش عبور میگذرد: «اصلاً چرا باید روزه بگیرم!؟»
آری، شاید سوال زینب، سوال خیلی از دخترها و پسرهایی باشد که امسال برای اولین بار روزه میگیرند؛ بنابراین وقتی فرزندتان از شما پرسید: «چرا باید روزه بگیرم؟»
کتاب قرآن را باز کنید و بخوانید: «ای افرادی که ایمان آوردهاید، روزه بر شما مقررشده است، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند مقر رشد؛ تا پرهیزکار شوید.» (سوره بقره، آیه ۱۸۳)
همانطور که از امام حسین (ع) پرسیدند: «چرا خداوند روزه را واجب کرد؟» ایشان فرمود: «برای این که ثروتمند با روزه گرفتن خود، گرسنگی را لمس کند و توجه او به بینوایان بازگردد.»
آنگاه با این مقدمه درس هایی درباره فواید فردی و اجتماعی روزه بیان کنید.
تأثیر روزه بر فرد
نخستین فلسفه روزه، ایجاد و تقویت روحیه پرهیزکاری است. روزه، روحیه خدا گرایی و گرایش به مسائل عرفانی و معنوی را در انسان افزایش میدهد. بنابراین، بهترین اعمال در این ماه، پرهیز از معاصی پروردگار میباشد.
دومین فلسفه روزه، تقویت صبر و پایداری است. قرآن کریم با این بیان آسمانی، مۆمنان را به صبر و پایداری سفارش میکند: «یا اَیُّهَا الَّذَینَ امَنُوا اِسْتَعینُوا بِالْصَّبْرِ وَ الصَّلاه» (بقره،۱۵۳) مراد از صبر در این آیه روزه است. یکی از عوامل شکست آدمی در برابر دشواریهای زندگی، اضطرابها، نگرانیها و دلهرههاست. در برابر این گونه عوامل که ناراحتی روحی و درونی در پی دارد، مقاومت روحی بسیار لازم است و این مقاومت تنها در پرتو نماز و روزه به دست خواهد آمد.
سومین فلسفه روزه تندرستی میباشد. اسلام برای سلامت جسمی، ارزشی فوقالعاده قائل است. امروزه، روزه به عنوان یکی از عوامل مهم تندرستی، توجه مجامع پزشکی جهان را به خود معطوف ساخته است.
پنجمین فلسفه روزه، تعدیل غرایز است. در واقع، نفس و طبیعت آدمی میخواهد هر سخنی را بشنود، هر غذایی را بخورد، هر منظرهای را ببیند، ولی روزه و مقررات و احکامش، این خواستههای نفسانی و نامتعادل دل انسان را کنترل میکنند.
ششمین فلسفه روزه، تقویت اراده و تسلط بر نفس میباشد. هنگامی که انسان با خواستههای نفس خویش مخالفت میکند، یعنی غذا را میبیند و نمیخورد یا تشنه است ولی آب نمینوشد، رفته رفته بر نفس خود چیره و ارادهاش تقویت میشود.
هفتمین فلسفه روزه، تقویت روحیه آخرت گرایی است. روزه داری، توجه به امور ماورایی، روحیه آخرت گرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادی را در انسان تقویت میکند و توجه به سرای ابدی در آدمی بیش از پیش متجلی میگردد.
دهمین فلسفه روزه، ایجاد روحیه قناعت است. فرهنگ اسلام، قناعت، ایثار و پرهیز از مادیات را راهی برای رسیدن به تکامل معنوی میداند. روزه، فریضهای است که مسلمان را از غرقه شدن در ماده گرایی و حرص برای لذتهای مادی و تن پروری و مصرف میرهاند. روزه به انسان میآموزد که به اندازه نیاز مصرف کند، قناعت نماید و به فکر دیگران باشد.
تأثیر روزه بر اجتماع
دومین برکت اجتماعی روزه، تقویت همبستگی و ایجاد روحیه جمع گرایی میان مسلمانان است. به نظر اسلام، عبادت و تقرب به خدا در نماز و روزه خلاصه نمیشود، بلکه انجام دادن مسئولیتهای اجتماعی، خدمت به بندگان خدا و تلاش برای رفع نیازهای آنان میتواند وسیلهای برای تقرب پروردگار باشد. چنانچه دین اسلام، افطاری دادن به مسلمانان را حتی اگر مقدار ناچیزی باشد، پاداش بی شماری نصیب افطار دهنده میداند؛ این کار به تقویت روحیه جمع گرایی و دیگرخواهی می انجامد.
چهارمین برکت اجتماعی روزه، تقویت حُسن معاشرت است. به دست آوردن حسن خلق، گذشت و دوری از کینه توزی، تندخویی، بدزبانی، ستیزه جویی، غیبت و دشنام در روابط اجتماعی از نتایج روز میباشد. از جمله آموزشهای دین به روزه دار اینست که مراقب چشم، زبان و گوش خویش باشد.
در نهایت، این ضیافت بزرگ راهی است جهت آموزش و تمرین معاشرت میهمانان کوچک، برای داشتن اجتماعی سالم.